Zarabianie przez internet - słowniczek podstawowych pojęć

niedziela, 17 maja 2009


CPC
Cost-per-click oznacza ‘koszt za kliknięcie’ czyli koszt, jaki ponosi reklamodawca za jedno kliknięcie w reklamowany link.

CPM
Cost-per-mille oznacza koszt za 1 000 odsłon reklamy. Równoznaczny z CPT.

CPT
Cost-per-thousand oznacza koszt za 1 000 odsłon reklamy. Równoznaczny z CPM.

CR
Conversion ratio (CR) nazywany współczynikiem konwersji – procent osób, które po przeczytaniu mailingu lub odwiedzeniu sklepu wykonały oczekiwaną akcję np. zostały klientem, kupiły produkt itd. Jeśli założonym celem jest kliknięcie w link w przypadku mailingu Twój CR = CTR.

CTR
Click-trough-rate oznacza ilość kliknięć obliczona w porównaniu do ilości odsłon. Jeden z parametrów oceny czy reklama/działanie było skuteczne. Używany przy odsłonach reklam, linków w e-mailach, otwarć e-maili.

Domena
Nazwa, pod którą można odnaleźć w Internecie określone miejsce, zbiór danych, serwer. Zarejestrowana na osobę fizyczną lub firmę.

Grupa docelowa
Termin z zakresu marketingu. Grupa osób o zbliżonych cechach demograficzno-społecznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, dochód, stan cywilny, ilość dzieci itp.) oraz określonych światopoglądach, przekonaniach, religii, upodobaniach. Wybrany zbiór osób, o określonych cechach stanowi grupę do której kierowany jest przekaz reklamowy. Dzięki dopasowaniu komunikatu wymagań czy potrzeb grupy docelowej, jego skuteczność jest wyższa.

Hosting
Usługa polegająca na udostępnieniu przez wyspecjalizowane firmy przestrzeni na serwerze, na którym zostanie np. umieszczona zawartość strony internetowej, co umożliwia jej wyświetlanie w Internecie.

HTML
Hyper-text-markup-language oznacza język znaczników umożliwiających pisanie stron www.

Indeksowanie
Czynność wykonywana przez wyszukiwarki, polegająca na zamianie dużej ilości informacji na informacje krótkie, dzięki czemu możliwe jest łatwe i szybkie wyszukiwanie.

Link
Zamieszczone w dokumencie elektronicznym połączenie do innego miejsca w Internecie, innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie. Połączony może być obraz, słowo, fragment tekstu. Kliknięcie wywołuje uaktywnienie połączenia i przeniesienie do miejsca docelowego.

Link partnerski
Występujący w programach partnerskich – jest to połączenie do innego miejsca w Internecie, innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie zawierające numer identyfikacyjny partnera. Połączony może być obraz, słowo, fragment tekstu. Kliknięcie wywołuje uaktywnienie połączenia i przeniesienie do miejsca docelowego. Zaawansowane technologicznie systemy śledzące ścieżkę polecenia przypisują numer identyfikacyjny partnera zawarty w liku partnerskim do transakcji wykonanej za pośrednictwem takiego linku.

Link polecający
Zobacz Link partnerski=link rekomendacyjny.

Link rekomendacyjny
Zobacz Link partnerski=link polecający.

Open rate
Współczynnik otwarć mailingu obliczany na podstawie ilości wysłanych e-maili oraz otwartych. Jeśli wysłałeś 1000 maili, a 150 zostało otwartych, Twój open rate wynosi 15%. Aby obliczyć współczynnik dzielisz liczbę otwartych maili przez liczbę wysłanych i mnożysz przez 100.

Page Rank
Skomplikowany matematyczny algorytm, chroniony patentem, wynaleziony przez jednego z twórców Google (nazwa pochodzi od nazwiska Page), wykorzystywany do nadawania indeksowanym stronom w Internecie określonej wartości liczbowej w skali od 1 do 10 i oznacza jakość ocenianej strony.

Poddomena
Inaczej nazywana subdomeną. Poddomena to domena niższego poziomu. Przykład: jeżeli domeną główną jest xx.pl/ to poddomeną będzie yy.xx.pl/ Ma to zastosowanie w przypadku udostępniania różniących się od siebie serwisów ramach tej samej domeny np. część informacyjna i sklep.

Pop-up
Typ reklamy występującej w Internecie, polega na wyskakujących okienkach pojawiających się na monitorze wraz z załadowaną do przeglądarki stroną www. Okienka mogą zawierać reklamy lub komunikaty (te ostatnie częściej w angielskojęzycznych zaawansowanych serwisach).

Pozycjonowanie
Zestaw narzędzi i technik, którym celem poprawienie miejsca wybranej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

PPC
Paid-per-click oznacza rodzaj współpracy, w którym współpracujący otrzymuje wynagrodzenie za kliknięcie w reklamowany link lub banner. Przykładem jest Google AdSense.

Program partnerski
Organizowany przez producenta program reklamowania w internecie produktu, firmy lub marki w Internecie. Pieniądze zarabiane są od rzeczywistych transakcji sprzedaży. Dla partnerów programu i producentów taka forma działań promocyjnych i sprzedażowych ma tylko korzystne efekty. Warto zawsze zapoznać się z regulaminem programu przed przystąpieniem do programu.
Przykładami takich programów są ZM, CNP, CM, A czy S.

Robot sieciowy
Program, którego zadaniem jest przeczytanie zawartości strony i zindeksowanie jej pod wymagania wyszukiwarki. Pozwala to na dotarcie do zasobów publikowanych w Internecie.

ROI
Return-on-investement oznacza zwrot z inwestycji. Jest to najważniejszy biznesowy wskaźnik czy Twoja kampania jest opłacalna – to jedyny wskaźnik, który Ci to pokaże. Może być obliczony w pieniądzach lub procentach i jest odpowiedzią na pytanie ‘ile zarobię wydając 1 zł’. W największym uproszczeniu bierzesz dochód który możesz bezpośrednio powiązać z kampanią , odejmujesz od niego koszt kampanii, a następnie otrzymaną kwotę dzielisz przez koszt kampanii i mnożysz przez 100. Przykład: wydałam na kampanię 500 zł, a dochód jaki mi przyniosła to 1500 zł.
1500zł-500zł=1000 zł a następnie 1000 zł podzielone przez 500 zł i pomnożone przez 100 daje 200% czyli każda zainwestowana 1 złotówka zarobiła dla mnie 2 złote.
SEO
Po angielsku 'Search Engine Optimisation', a po polsku i potocznie to 'optymalizacja pod wyszukiwarki', czyli zbiór zabiegów oraz proces rozłożony w czasie, mający na celu spowodowanie, aby strona www, której one dotyczą znalazła się jak najwyżej na liście wyników (SERP), otrzymywanych po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce. Zwykle wszyscy starają się znaleźć na pierwszej stronie, bo to daje największą ilość kliknięć. Im odleglejsza jest strona wyników, na jakiej znajdzie się Twoja strona www, tym tym ilość kliknięć jest mniejsza. W wersji skrajnej uważa się, że liczy się tylko pierwsza strona wyników. Można jednak uznać, że strona 2 i 3 także są niezłe.
SERP
Po angielsku 'Search Engine Page Result'' czyli strona z wynikami, którą wyszukiwarka wyrzuca, po wstukaniu zapytania i kliknięciu 'enter'. Zwykle wyszukiwarka na takiej stronie umieszcza daje 3 rodzaje stron. Pierwszy rodzaj to strony, które zostały zindeksowane przez pajączki czyli roboty wyszukiwarki, drugi rodzaj to strony dodane ręcznie do wyszukiwarki i trzeci to linki sponsorowane, czyli opłacona reklama.
Słowa kluczowe
Po angielsku 'keywords' - to słowa wpisywane przez osoby w wyszukiwarkach w celu znalezienia stron odpowiadajacych zainteresowaniom.

Subdomena
Inaczej nazywana poddomeną. Subdomena to domena niższego poziomu. Przykład: jeżeli domeną główną jest www.xx.pl/ to poddomeną tej domeny będzie www.yy.xx.pl/ Ma to zastosowanie w przypadku udostępniania różniących się od siebie serwisów ramach tej samej domeny np. część informacyjna i sklep.

Współczynnik otwarć
Open rate - obliczany na podstawie ilości wysłanych e-maili oraz otwartych. Jeśli wysłałeś 1000 maili, a 150 zostało otwartych, Twój open rate wynosi 15%. Aby obliczyć współczynnik dzielisz liczbę otwartych maili przez liczbę wysłanych i mnożysz przez 100.

Współczynnik konwersji
Conversion ratio (CR) – procent osób, które po przeczytaniu mailingu lub odwiedzeniu sklepu wykonały oczekiwaną akcję np. zostały klientem, kupiły produkt itd. Jeśli założonym celem jest kliknięcie w link w przypadku mailingu Twój CR = CTR.

Wyszukiwarki internetowe
Programy, które istnieją po to aby ułatwiać odnajdowanie w Internecie informacji, które potrzebują. Wyszukiwarki są niezbędne, dlatego że zasoby Internetu są ogromne i przyrastają bardzo szybko.
Jeśli nie znalazłeś to terminu, o którym Twoim zdaniem zapomniałam powiedz mi o tym w komentarzach. Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

0 comments