Współczynnik odrzuceń (bounce rate) spadł z 77% do 5% w ciągu 3 dni

sobota, 6 czerwca 2009

Popatrz na ten zadziwiający wykres. Sama nie wierzyłam, gdy to zobaczyłam! Na jednym z blogów zmieniłam tylko jedno miejsce reklamy AdSense i współczynnik odrzuceń spadł w ciągu 3 dni z 77,66% do 5,43%.
Co to jest współczynnik odrzuceń (Bouce rate)? Procent osób odwiedzających, które po otworzeniu naszej strony - z różnych powodów - natychmiast ją opuściło. Im niższy współczynnik odrzuceń tym lepszy.
W tym samym czasie ilość odsłon dziennie wzrosła z 244 do 498, ilość oglądanych stron wzrosła z 1,61 do 2,79.
Wzrost tych współczynników bardzo mnie cieszy, bo oznacza, że z czasem wzrośnie ilość lojalnych czytelników.
Czas spędzony na stronie spadł z 1 minuty 19 sekund do 56 sekund, ale to jest zrozumiałe, ponieważ ilość osób zatrzymujących się i czytających jest dużo większa.
Co zrobiłam? Usunęłam Adsense box 728 x 90 px znajdujący się centralnie pod headerem.
Pomimo, że jest to jedno z najlepszych miejsc, w moim wypadku okazało się, że zmiana przyniosła zadziwiające efekty.
Niestety wygląda na to, że zauważyłam także spadek przychodu z AdSense. CTR spadło z 0,75 do 0,5%
Od czego zależy współczynnik odrzuceń?
* Ogólnego wyglądu strony/bloga.
* Przyjaznej i intuicyjnej nawigacji.
* Jakości zawartości.
* Dopasowania treści do słów kluczowych, które czytelnika przyprowadziły na stronę i oceny czy rzeczywista zawartość jest dla czytelnika interesująca.
* Miejsca umieszczenia reklam.
* Ogólnie od grupy docelowej do której kierujemy stronę/bloga i czego Ci użytkownicy szukają.
W moim wypadku usunięcie reklamy AdSense z tego miejsca spowodowało aż tak duży spadek współczynnika odrzuceń, ponieważ grupa osób zainteresowana tematyką tego akurat bloga, szuka informacji, ale nie koniecznie natychmiastowych rozwiązań swoich problemów.
Podobny zabieg na innym blogu, nie przyniósł podobnego spadku bounce rate.
Wniosek? Testować i analizować statystyki - każdy przypadek jest inny.

0 comments